Pages

9 December 2011

Sayangkah kita pada Allah?

Ya..sayangkah kita pada Allah? Saya bertanya  sendiri di dalam hati.. Kita menyebut dengan lidah kita sayangkan Allah..tapi benarkah? Sejauh manakah kita menyayangi Allah?

Sebelum Allah menurunkan Nabi Adam dan Hawa ke bumi, Allah dengan sifat Maha Penyayang telah menyediakan bumi dengan segala kelengkapan dan keperluan yang sempurna untuk Nabi Adam dan Hawa meneruskan kehidupan di atas muka bumi. Sehinggalah hari ini, nikmat kurniaan tidak terhitung telah Allah berikan kepada kita kerana sayangnya Allah pada kita.

Nikmat tubuh badan yang sempurna dan boleh pula berfungsi sebaiknya. Ada mata boleh melihat, ada telinga boleh mendengar, ada tangan boleh menyentuh, ada kaki boleh bergerak..dan banyak lagi nikmat Allah yang tak terhitung oleh kita. Namun, sejauh manakah kita menyayangi Allah atas segala kurniaanNya ini?

Satu perbandingan yang mudah. Jika kita menyayangi suami dengan sepenuh hati, kita akan melakukan apa yang disuruh dan disukai oleh suami kita, dan meninggalkan segala yang dilarang dan tidak disukai oleh suami. Apabila suami pulang daripada bekerja, kita akan sambut suami di muka pintu dengan senyuman yang paling manis, kita akan memasak, menyediakan segala-galanya untuk suami. Kita juga tidak akan buat perkara yang tidak disukai atau dilarang oleh suami. Kerana apa? Kerana sayangnya kita pada suami.

Tapi, bagaimana pula dengan Allah? Seharusnya dan selayaknya, kita lebih menyayangi dan lebih mencintai Allah berbanding suami kita. Jadi, jika benar kita menyayangi Allah, kita wajib 'melakukan suruhannya dan meninggalkan larangannya'. Itulah buktinya kita menyayangi Allah. Dan sentiasalah berdoa untuk menyayangi dan mencintai Allah selamanya..

No comments:

Post a Comment